BAND ON THE RUN
The Great Adventure
Ήταν καλοκαίρι του 1989 στην Ναύπακτο και το θερμόμετρο έδειχνε τριάντα επτά βαθμούς στις πέντε το απόγευμα! Είπα να χαλαρώσω λίγο ακούγοντας μουσική, αφού έτσι κι αλλιώς θα βγαίναμε πολύ αργά με την παρέα για φαγητό και ποτό. Καφεδάκι κάτω από το πλατάνι, ελάχιστα μέτρα μακριά από την θάλασσα! Είχα walkman και ακουστικά και ήμουν πανέτοιμος να χαθώ μέσα στις αγαπημένες μου μελωδίες, αλλά δεν είχα καταλήξει στην κασέτα που θα έβαζα! Είχα μαζί μου Deep Purple, Rainbow, Blue Oyster Cult, Yes και το Band On The Run των Wings. Για μένα, οι Wings ήταν πάντα η λογική και επιτυχημένη συνέχεια των Beatles. Ο Paul McCartney πιστεύω ότι ήταν η μουσική και επιχειρηματική ιδιοφυΐα των Σκαθαριών. Δεν είναι καθόλου τυχαίο, άλλωστε, ότι οι Wings και η μετέπειτα σόλο καριέρα του είχαν και εξακολουθούν να έχουν τεράστια επιτυχία και οι κρίσεις της παλαιάς «Beatlemania» με το κοινό να παραληρεί κάτω από την σκηνή, συμβαίνουν σχεδόν κάθε φορά που ο βετεράνος μουσικός εμφανίζεται σε μεγάλα στάδια με την μπάντα του.
Band on the Run (1973)
Το Παρασκήνιο
Όλη η ιστορία της δημιουργίας του Band On The Run μπορεί κάλλιστα να γραφτεί σε σενάριο για τον κινηματογράφο! Είναι μια περιπέτεια με ισχυρές δόσεις σασπένς. Πάντα, όμως, πριν αρχίσει μια περιπέτεια υπάρχει ένα παρασκήνιο που προετοιμάζει το έδαφος. Έτσι έγινε και με τους Wings. Είχαν ολοκληρώσει μια πολύ επιτυχημένη Βρετανική τουρνέ και πλησίαζε η ώρα που θα έπρεπε να μπουν στο στούντιο για να ηχογραφήσουν ένα καινούργιο άλμπουμ. Παρά τις επιτυχίες και το πολύ καλό Red Rose Speedway, το τελευταίο τους άλμπουμ, οι Wings και ειδικά ο McCartney αντιμετώπιζε μια υποβόσκουσα γκρίνια από το κοινό και τον Τύπο. Ναι μεν η δουλειά ήταν πολύ καλή, ποιοτική και αποδεκτή, αλλά υπήρχε πάντα η σκιά των Beatles πάνω από τα φτερά των Wings! Δεν ήταν ακόμα ιδιαίτερα ορατή η μετάβαση στην επόμενη φάση, στην μετα-beatles περίοδο. Χρειαζόταν ένα νέο μουσικό σοκ ο κόσμος για να συνειδητοποιήσει ότι ο Paul McCartney μπορεί όχι μόνο να διαδεχθεί επάξια την θρυλική μπάντα των Σκαθαριών, αλλά να παρουσιάσει νέους ήχους και στυλ που θα εγκαινίαζαν μια ολοκαίνουργια μουσική εποχή. Οι Wings, όπως και οι Beatles, αποτέλεσαν έμπνευση για πάρα πολλές μπάντες και μουσικούς που εμφανίστηκαν μετά το Band On The Run. Όμως, πριν την ηχογράφηση του άλμπουμ έγινε ένας δυνατός σεισμός που παραλίγο να πλήξει τα θεμέλια της μπάντας. Ο session drummer Denny Seiwell, που βρισκόταν στους Wings από την ίδρυση τους και ο κιθαρίστας Henry McCullough, που είχε έρθει στο Red Rose Speedway, παραιτήθηκαν αμέσως μετά την ηχογράφηση του "Live And Let Die", τραγουδιού για την ομώνυμη ταινία James Bond της εποχής.
Ο Seweill ήταν απογοητευμένος που ενώ βρισκόταν στην μπάντα από την στιγμή της ίδρυσης της, εξακολουθούσε να πληρώνεται ως session μουσικός και ο McCullough υποστήριζε ότι ο McCartney του υποδείκνυε συνεχώς τι στυλ κιθάρας να παίζει. Για την πρώτη περίπτωση, είναι φυσιολογικό μια μπάντα να χρησιμοποιεί κάποιον ή κάποιους session μουσικούς και σίγουρα υπάρχουν λόγοι που αυτοί οι μουσικοί δεν ενσωματώνονται στην μπάντα ως βασικά μέλη. Η δεύτερη περίπτωση είναι η κλασική κόντρα που δημιουργείται ανάμεσα σε μέλη συγκροτημάτων, οι λεγόμενες «μουσικές διαφορές».
Η Εξωτική Επιλογή του Studio!
Συνήθως, όταν υπάρχει γκρίνια και αποχωρήσεις σε μια μπάντα, περνάει κάμποσος καιρός μέχρι να φτιάξουν πάλι τα πράγματα και τα εναπομείναντα μέλη της να μπουν σε mood ηχογράφησης ενός νέου άλμπουμ. Ο McCartney ήθελε να ανατρέψει την άσχημη κατάσταση και ζήτησε από την EMI να του δώσει μια λίστα με όλα της τα studio ανά τον κόσμο για να αποφασίσει σε ποιο θα πάει! Η ιδέα ήταν να πάνε σε ένα μέρος όπου θα μπορούσαν να χαίρονται την παραλία, το μπάνιο και την χαλάρωση και να δουλεύουν πάνω στο νέο άλμπουμ κυρίως τις απογευματινές και βραδινές ώρες. Η επιλογή του Λάγος, στην Νιγηρία, μπορεί να φάνταζε εξωτική εκείνη την εποχή, όμως η πολιτική κατάσταση στην χώρα ήταν άθλια, αφού μόλις είχε τελειώσει ο εμφύλιος πόλεμος και στην κυβέρνηση ήταν μια στρατιωτική χούντα με κύριο χαρακτηριστικό της την διαφθορά.
Jet (1973)
Το Θρίλερ της Ηχογράφησης!
Έχω δει συνεντεύξεις του McCartney, έχω διαβάσει σχετικά άρθρα για το Band On The Run και κάθε φορά που ακούω το ομώνυμο κομμάτι μου έρχεται στο μυαλό όλη η περιπέτεια που έζησε η μπάντα, έτσι όπως την έχει διηγηθεί ο ίδιος. Πρέπει να ήταν η πιο δύσκολη περίοδος ηχογράφησης γιατί σχεδόν τίποτα δεν έγινε φυσιολογικά! Καταρχήν, το γεγονός ότι το studio δεν ήταν άρτια εξοπλισμένο αποτελούσε ένα δομικό στοιχείο καθημερινής δυσκολίας στην δουλειά των μουσικών και των τεχνικών. Υπήρχε πολύ καλό κλίμα, ιδέες και όρεξη για δημιουργία οπότε η μπάντα έχοντας τον Paul γεμάτο φρέσκες μελωδίες ξεκίνησε πολύ δυναμικά και αισιόδοξα. Ένα γενικό ύφος απόδρασης και ελευθερίας απορρέει από τους στίχους των τραγουδιών που σίγουρα έχει να κάνει με τα όσα βίωσαν οι μουσικοί στην Νιγηρία. Παράλληλα, ο ερωτισμός, το χιούμορ και η φαντασία του McCartney δεν θα μπορούσαν να λείπουν και από αυτό το άλμπουμ. Συνολικά, η μπάντα έμεινε στην Νιγηρία έξι εβδομάδες. Η ρουτίνα τους ήταν δουλειά από Δευτέρα έως και Παρασκευή και τουρισμός τα Σαββατοκύριακα.
Nineteen Hundred and Eighty Five (1973)
Helen Wheels (1973)
Πίσω στο σπίτι..!
Για τους προληπτικούς, ίσως και να υπήρχε μια μαγική δύναμη που δεν ήθελε να ολοκληρωθεί αυτό το άλμπουμ αλλά νικήθηκε από την επιμονή και την υπομονή της μπάντας. Ακόμα και όταν επέστρεψαν στην Αγγλία, λίγο μετά την άφιξη τους, ο McCartney έλαβε ένα επείγον τηλεγράφημα από την EMI που τους προειδοποιούσε να μην ξαναγυρίσουν για κανένα λόγο στην Νιγηρία γιατί είχε ξεσπάσει επιδημία χολέρας! Μόνο αυτό δεν έπαθαν εκεί που πήγαν! Οι Wings ολοκλήρωσαν την ηχογράφηση των τραγουδιών επί Βρετανικού εδάφους, προσθέτοντας κλασικά ορχηστρικά μέρη, σαξόφωνο και άλλες πινελιές που ήταν απαραίτητες. Πρωτότυπη ήταν και η φωτογράφηση για το εξώφυλλο του άλμπουμ που έκανε ο Clive Arrowsmith. Ο Paul, η Linda και ο Denny Laine πλαισιώθηκαν από celebrities μεταξύ των οποίων και οι διάσημοι ηθοποιοί Christopher Lee και James Coburn. Όλοι μαζί εικονίζονται με μαύρες ενδυμασίες σαν συμμορία κακοποιών που προσπαθούν να αποδράσουν αλλά τους πιάνει ο μεγάλος προβολέας στο προαύλιο των φυλακών! Το άλμπουμ είναι ένα κόσμημα της Κλασικής Ροκ μουσικής και όχι μόνο, αφού το πάντρεμα με διάφορα άλλα στυλ είναι μοναδικό. Αρχίζει υπέροχα και νοσταλγικά με το ομώνυμο "Band On The Run", σε ξεσηκώνει με το θορυβώδες "Jet", ένα απόλυτα συναυλιακό κομμάτι, σε ταξιδεύει με το αγαπημένο μου "Nineteen Hundred and Eighty Five", ένα τραγούδι που χαρακτηρίζεται από το θέμα του στο πιάνο το οποίο πιστεύω ότι είναι από τα καλύτερα της Ροκ μουσικής όλων των εποχών.
Let Me Roll It (1973)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου