EDUARDO BORT
Spanish Progressive Rock
Ο Eduardo Bort ξεκίνησε να γράφει το θρυλικό πρώτο του άλμπουμ στη Βαλένθια, την πατρίδα του, το 1973. Ωστόσο, το μουσικό του υπόβαθρο ήταν ήδη πολύ εκτεταμένο. Είχε ωριμάσει σε εκατοντάδες παραστάσεις στις αίθουσες συναυλιών της Βαλένθια και Ίμπιζα στη δεκαετία του εξήντα, με μπάντες όπως οι Los Exciters (η πρώτη μπάντα που ήρθε στο νησί με ηλεκτρικές κιθάρες), οι Los Bodgies ή οι La Oveja Negra. Είχε προσπαθήσει να ηχογραφήσει στη Μαδρίτη, αλλά η μουσική του ήταν πολύ προχωρημένη για την τρομακτικά υποτυπώδη μουσική βιομηχανία της χώρας του. Δημιούργησε την μπάντα Out με την οποία έπαιξαν σε Παρίσι και Λονδίνο, αλλά ποτέ κάτι από αυτά που έπαιξαν δεν είδε το φως της δημοσιότητας. Γεμάτος προβλήματα και απογοητεύσεις αποφάσισε να επιστρέψει στη Βαλένθια και να ξεκινήσει από την αρχή. Ο Bort ήταν ξεκάθαρος ότι επρόκειτο να παίξει χωρίς δεσμεύσεις ή συμβάσεις. Ότι δεν υπάρχει εμπορική μουσική.
Cuadros De Tristeza (Pictures of Sadness) (1975)
Πηγή έμπνευσης ήταν ο HP Lovecraft και, ειδικότερα, οι υπέροχες ιστορίες του Αγγλο-Ιρλανδού μυθιστοριογράφου Lord Dunsany. Μία από αυτές το Idle Days on the Yann, ένα θεμελιώδες κομμάτι φανταστικής λογοτεχνίας, εντυπωσίασε πολύ τον Eduardo Bort.
Προσπάθησε να αναδημιουργήσει με τη μουσική του τα θαυμάσια μέρη του ποταμού Yann. Αυτή η πρώτη σύνθεση, Yann, είναι η αφετηρία του άλμπουμ Eduardo Bort.
Paseando Sobre La Hierba (Walking On The Grass) (1975)
Ένα ισόγειο στην περιοχή Campanar φιλοξένησε εκατοντάδες ώρες πρόβες, δοκιμάζοντας διαφορετικές ρυθμίσεις, οι οποίες καταγράφηκαν σε ένα διπλό Revox που έφερε ο Bort από την Ελβετία. Ο Juan Beltran Pilato εντάχθηκε στο σχήμα, ένας άλλος παθιασμένος με τον Lovecraft, ο οποίος ακούγοντας το πρώτο demo του Cuadros de Tristeza ("Pictures of Sadness"), ερωτεύτηκε το κομμάτι και προσφέρθηκε να είναι ο στιχουργός. Βγήκαν λοιπόν τα πρώτα αποτελέσματα, τα οποία ο Bort αποδέχτηκε πρόθυμα. Συμμετείχε τόσο πολύ στη μουσική που δυσκολευόταν να γράψει τους στίχους, έτσι η άφιξη του Juan Beltran ήταν προνοητική. Τα πνεύματα του Lovecraft και του Λόρδου Dunsany ήταν παρόντα σε όλες τις συγγραφές.
Pensamientos 2 (Thoughts 2) (1975)
To Yann, το αγαπημένο θέμα του Eduardo, βοηθήθηκε από τις ρυθμίσεις του Mellotron από τον Alcaniz. Το "En Las Riberas Del Yann" (In the Headwaters of Yann), συνέθεσε ο Bort, και κανόνισε τις φωνές από όλους, σε στίχους Beltran. Πέρασαν μήνες που ασχολούνταν με αυτά τα μοντέλα, αλλά ήταν πολύ ικανοποιημένοι από μια ηχογράφηση που εκπλήρωσε τις προσδοκίες ποιότητας, ήχου και μαγείας που ο Eduardo αισθάνθηκε ότι θα μπορούσαν να επιτύχουν.
En Las Riberas Del Yann (In the Headwaters of Yann) (1975)
Τον Οκτώβριο του '74, ο Eduardo Bort και ο Vicente Alcaniz, συνοδευόμενοι από την φίλη του, εμφανίστηκαν στο κεντρικό κτίριο της EMI-Odeon στο Λονδίνο και ανέβηκαν στις σκάλες όπου οι Beatles έκαναν τις περίφημες φωτογραφίες πάνω στο κιγκλίδωμα. Είχαν ένα αντίγραφο της βασικής μίξης που έφεραν από τη Βαλένθια στην αγκαλιά τους, και την ψευδαίσθηση ότι θα ακουστεί από ένα από τα πιο ισχυρά στελέχη της μουσικής βιομηχανίας. Μετά από μια τεταμένη αναμονή, κλήθηκαν να εισέλθουν στο γραφείο του Joop Visser: "Μετά τις παρουσιάσεις, ο Joop έβαλε την κασέτα σε ένα κασετόφωνο Revox, πολύ παρόμοιο με το δικό μου, και άρχισε να ακούει τα τραγούδια με τη σειρά που είχα εγκαταστήσει. Ήμουν έκπληκτος που δεν σταμάτησε να ακούει μέχρι να τελειώσει να ακούει το πρώτο και το δεύτερο θέμα. Σταμάτησε την ταινία για λίγα δευτερόλεπτα και ρώτησε. "Ποιος έχει κάνει την παραγωγή σε αυτό;" Η φίλη μου έδειξε εμένα και ο Joop συνέχισε να ακούει. Δεν σταμάτησε μέχρι να ακούσει απολύτως όλα όσα είχα καταγράψει, σχεδόν μια ώρα. Στο τέλος κάθισε και ζήτησε τον κιθαρίστα, τον συνθέτη και την ηχογράφηση. Τελικά σηκώθηκε, έδωσε το χέρι του συγχαίροντας και είπε: «Πρέπει να έρθετε στην Αγγλία και να ζήσετε εδώ για τρεις μήνες, δηλαδή για τον χρόνο που απαιτείται ώσπου να φτιάξω τη νομική σας κατάσταση. Εσείς, Eduardo, μιλήστε στα μέλη σας και πείστε τους να έρθουν. Πρέπει να αναζητήσουμε έναν Άγγλο παίκτη keyboards, θα ψάξουμε επίσης έναν τραγουδιστή. Εάν περάσετε αυτό το καλοκαίρι στην Αγγλία, μέχρι το φθινόπωρο θα είστε κάτοικοι και στο τέλος του έτους ή στις αρχές του 1975, η EMI θα σας ξεκινήσει από την Αγγλία με τον κατάλληλο τρόπο».
Yann (1975)
A Devadip (1983)
Στην πραγματικότητα αυτή η απάντηση δεν δόθηκε ποτέ και ο Joop Visser και η Αγγλική ΕΜΙ παρέμειναν να την περιμένουν. Κάποιος του είπε ότι μια δισκογραφική εταιρεία στην πρωτεύουσα θα μπορούσε να ενδιαφέρεται για το άλμπουμ και πήγε εκεί. Και υπέγραψε μια σύμβαση που θα μετάνιωνε άπειρες φορές, γιατί το συντηρητικό σύστημα δεν καταλάβαινε τίποτα από την τεράστια μουσική πρόταση του άλμπουμ και τις τεράστιες δυνατότητές του. Αν ήταν ένας μελωδικός τραγουδιστής ή ένας τραγουδιστής-τραγουδοποιός, σε άνοδο εκείνα τα χρόνια, ίσως θα είχαν κάνει κάτι. Αλλά ο καταρράκτης των ιδεών και των ήχων που πρότεινε το άλμπουμ υπερέβαινε τις ικανότητες του συστήματος που ίσχυε στην Ισπανία. Και δεν έκαναν τίποτα.
Πολύ λίγοι έμαθαν για την κυκλοφορία ενός άλμπουμ που με τα χρόνια έχει αναγνωριστεί ως το αριστούργημα του Ισπανικού progressive rock. Η δισκογραφική εταιρεία, σχεδίασε κάποιες συναυλίες παρουσίασης που τον οδήγησαν να εμφανιστεί σε πόλεις της Βαλένθια, στην Εκθεση του Μπιλμπάο και σε κάποια τηλεόραση. Επιπλέον, ο Eduardo Bort εμφανίστηκε σε μερικά σημαντικά φεστιβάλ της χώρας του. Έπαιξε ακόμη και σε ένα αμερικανικό πλοίο που μετέφερε πέντε χιλιάδες πεζοναύτες στο Βιετνάμ, αγκυροβολημένο μπροστά στο λιμάνι της Βαλένθια. Και αυτό ήταν.
Στην πραγματικότητα, το τραγούδι Pictures of Sadness ήρθε στην πρώτη θέση στις τηλεφωνικές ψηφοφορίες του δημοφιλούς μουσικού προγράμματος της ευρωπαϊκής pop jury, και προβλήθηκε από πολλούς ευρωπαϊκούς ραδιοφωνικούς σταθμούς όπως το BBC, το RNE, το RTF, καθώς και από ραδιοφωνικούς σταθμούς του Βελγίου.
Moncada (1983)
Για αυτούς που γνωρίζουν, ο Eduardo Bort είναι μια από τις μεγαλύτερες μορφές της progressive και ψυχεδελικής rock, ένα μεγάλο ταλέντο που ήταν μπροστά από το χρόνο του και του οποίου το πρώτο άλμπουμ ήταν απλά εκπληκτικό. Στην πραγματικότητα, δεν έπαψε ποτέ να πωλείται και να αλλάζει χέρια στους συλλεκτικούς κύκλους και σε όλες τις γωνιές του κόσμου. Όλοι όσοι, αργά ή γρήγορα, βρίσκουν το άλμπουμ που ήταν σχεδόν αδύνατο να βρουν μέχρι την επανέκδοσή του, εντυπωσιάζονται από την κολοσσιαία χιονοστιβάδα ήχων, τις θεαματικές αλλαγές του ρυθμού, τον λυρισμό των ακουστικών κιθάρων, τα τοπία και τα καταστροφικά riffs τους.Rock, folk, ψυχεδέλεια ... ένα απλά συνταρακτικό άλμπουμ.
Τώρα έχουμε στα χέρια μας την επανέκδοση του Eduardo Bort, ο οποίος έφτιαξε αφενός, τον αρχικό δίσκο, όπως ηχογραφήθηκε το 1975 κάνοντας τη μεταφορά αναλογικών κασετών (16 tracks) σε ψηφιακές, στα στούντιο Red Led στη Μαδρίτη από τις 7 έως τις 12 Φεβρουαρίου του 2014. Σαράντα χρόνια αργότερα το έργο του ολοκληρώθηκε, σέρνοντας πίσω του μια αύρα μυθολογικού δίσκου, ένα από τα πολυζητημένα άλμπουμ των πιο απαιτητικών συλλεκτών, για το οποίο ήταν διατεθειμένοι να πληρώσουν πραγματικές περιουσίες, αλλά τώρα είναι εφικτό για όλους. Απολαύστε ένα από τα πιο πρωτοποριακά και φανταστικά έργα στην ιστορία της Ισπανικής rock: το πρώτο άλμπουμ του Eduardo Bort.
Hacia las estrellas (1983)
Eduardo Bort |
Πηγή: Η βιογραφία του, όπως την αποτύπωσε ο βιογράφος του Arturo Blay.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου