BEAD GAME
Hidden Gems
Για πολλούς η ανακάλυψη της μουσικής που έπαιξαν οι Bead Game αποτελεί φόρο τιμής σε μία πολύ μεγαλύτερη μπάντα. Αυτή των Steely Dan, πράγμα ευαπόδεικτο καθώς το ορίτζιναλ lineup των Dan περιλαμβάνει τον Jim Hodder των Bead Game στα ντραμς και στα φωνητικά. H ζεστή φωνή του Hodder κοσμεί το ωραιότατο "Midnite Cruiser", από το ντεμπούτο άλμπουμ των Steely Dan, Can't Buy a Thrill, το οποίο έγινε ένα μικρό κλασικό θέμα χάρη στην ευαίσθητη φωνή του Hodder. Ο Jim Hodder επίσης τραγούδησε το ντεμπούτο single των Steely Dan, Dallas (1972), το οποίο παραμένει σπάνιο, μην έχοντας μπεί στο box set του γκρουπ. Το Dallas και το εξίσου σπάνιο "Sail the Waterway" στην δεύτερη πλευρά παρουσιάστηκαν αργότερα μόνο στην Αγγλία σε EP με τίτλο Plus Four το 1977. Όπως το "Midnite Cruiser", το Dallas παρουσιάζει το μελαγχολικό φωνητικό στυλ του Hodder, το οποίο κολακεύει την αποδιοργανωμένη pedal steel στο ξεχασμένο αυτό πιά διαμάντι.
Δεν είναι επομένως να απορεί κανείς που οι φαν των Steely Dan, όπως πολλοί από εμάς ίσως, έχουν την παρόρμηση να αναζητήσουν αυτή την μυστηριώδη φιγούρα με αισθήματα λύπης που στο follow-up άλμπουμ των Steely Dan, Countdown to Ecstasy, που παρουσιάζει τον Jim Hodder στα ντραμς, μας αρνείται τα φωνητικά. Κανείς δεν αρνείται την καλή φωνή του Donald Fagan, αλλά πώς θα ακουγόταν για παράδειγμα το "Pearl of the Quarter" με τον Jim Hodder στο τιμόνι; Πρέπει λοιπόν να κοιτάξουμε λίγο πιό πίσω και να ανακαλύψουμε τους Bead Game.
Lady (1970)
Η μπάντα μας λοιπόν αρχικά σχηματίστηκε από τον Robert Gass και τον John Leone το 1968.
Ο Robert που γεννήθηκε στο Newton, πάντα ενδιαφερόταν για την μουσική. Ξεκίνησε ακορντεόν στα 5 χρόνια του και έγινε ένας μετρίως κλασικός μουσικός. Σπούδασε πιάνο και σύνθεση στο New England και μετά στο Harvard. "Παράτησα την κλασική για το rock 'n' roll" θυμάται. Αρχικά η μπάντα ήταν μία μπάντα του Harvard. Ο John Leone ήταν ο lead singer και παίκτης της άρπας, ήταν η κινητήρια δύναμη της μπάντας. Η Tina (άγνωστο επώνυμο) ήταν η άλλη lead singer τους. "Έπαιξα Hammond και ντράμερ ήταν ο Joe D'Amico. Κιθαρίστας ήταν ο Will Dick, ένα καλό παιδί. Δεν παίξαμε περισσότερες από μερικές παραστάσεις πριν η Tina φύγει και έρθει ο Lassie Sachs".
Το όνομα της μπάντας πηγάζει από το βιβλίο "The Glass Bead Game" του Herman Hesse.
"Ήταν ένα πολύ δημοφιλές και επιδραστικό βιβλίο εκείνη την εποχή. Η Ανατολική πνευματικότητα και η γιόγκα ήταν πολύ δημοφιλή τότε και το βιβλίο του Hesse ήταν σημαντικό στην αύξηση της δημοτικότητας. Είναι μάλλον πολύ εμπεριστατωμένο, ιδιαίτερο βιβλίο, αλλά μην ξεχνάμε ότι τα ορίτζιναλ μέλη ήταν μαθητές στο Harvard".
Η πρώτη τους παράσταση, σε ένα άρθρο της Harvard Crimson (καθημερινής μαθητικής εφημερίδας) το 1969, περιγράφεται: "Beautiful People Dope All You Need Is Love Stoned Hippier Than Thou Band". "Όταν πήγαμε εκεί σε αυτό το μέρος σαν σοφίτα με τρομερές background φωτογραφίες και μία πολύ μικρή σκηνή, με καλωσόρισε διαχυτικά μία από αυτές τις Νεουορκέζες κοπέλες του χώρου της μόδας με ένα πολύ όμορφο πρόσωπο και ένα μαύρισμα λες και είχε έρθει από διακοπές στα Γκαλαπάγκος", έγραφε στο άρθρο ο John Leone.
Με φανερή απογοήτευση, η ηγετική θέση του Leone στη μπάντα ήταν για λίγο καιρό. Ωστόσο αυτή η πρώιμη ενσάρκωση είχε μαζέψει πολλά θετικά feedback, σύμφωνα με την Harvard Crimson, σε άρθρο της το 1968: "Η πενταμελής μπάντα, στα καλύτερά της, δημιουργεί ένα επινοητικό ήχο, βαθιά βουτηγμένο στον ήχο των blues που ανθούν στις μέρες μας. Οι επιρροές διαφέρουν: δύο μέλη ορκίζονται στη soul σκηνή, δύο άλλα έχουν δυνατά αισθήματα για τους The Doors-o John Leone τους μισεί γι'αυτό, ενώ ο Bob Gass, ένας ωραίος παίκτης του οργάνου τους αγαπάει. Αλλά όλοι τους μοιράζονται μία κοινή αφοσίωση στην μουσική τους και ως αποτέλεσμα η Vanguard τους έχει πλησιάσει για ένα συμβόλαιο".
Punchin' Judy (1970)
Παρά την διατήρηση του ορίτζιναλ ονόματος Bead Game, τα τέσσερα νέα μέλη είχαν ένα αποφασιστικό αποτέλεσμα στον ήχο της μπάντας και στην συγγραφή των θεμάτων, όπως εξηγεί ο Robert: "
Το ορίτζιναλ υλικό των Bead Game ήταν πολύ αδύναμο και ο Lassie και ο Kenny έγραφαν καλά τραγούδια. Καταλάβαμε ότι θα μας πήγαιναν στο επόμενο επίπεδο. Τα πρώτα δύο τραγούδια που μας δίδαξαν ήταν το "Punchin'Judy" (που μπήκε στο Welcome) και το "Dr. Spinach" που δεν ηχογραφήσαμε. Ο John συμφωνεί: "Ο Kenny ήταν μία ιδιοφυία που έγραφε τραγούδια. Τον έβαζες σε ένα δωμάτιο με λίγο καλό χόρτο και μερικές ώρες αργότερα είχες μία ντουζίνα από τρομερά θέματα".
Slipping (1970)
"Πολύ ελάχιστα rock γκρουπ, από τα οποία ακόμα πιό λίγα Αμερικάνικα καταφέρνουν να κάνουν μουσική που όχι μόνο είναι περίπλοκη στην μουσική δομή της, αλλά στον ίδιο χρόνο διατηρεί την ενστικτώδη δυναμική που κάποιος βιώνει με το αληθινό rock 'n' roll. Οι Bead Game είναι ένα από τα πιό ωραία γκρουπ της rock στη χώρα μας, ακριβώς επειδή η μουσική τους είναι αυτή η απίστευτη σύνθεση της πολυπλοκότητας και της δυναμικής. Το τυπικό τραγούδι ξεκινάει με ένα απαλό όργανο στην εισαγωγή που μετά παραλαμβάνουν οι άλλοι και το μεταμορφώνουν μέσα από μία σειρά αλλαγών στην δομή και μουσικά. Για παράδειγμα στο "Punchin' Judy" κάθε μέλος του γκρουπ κάνει ένα σόλο (το σόλο του Lassie Sachs στο μπάσο είναι έξοχο), ενώ οι υπόλοιποι στο background κρατάνε την μελωδική γραμμή σε μία φθίνουσα βερσιόν. Οι δύο βασικοί, ο Gass στο όργανο και ο Sheldon στην κιθάρα, είναι αξιόλογοι μουσικοί. Ο Bobby Gass, τελειόφοιτος του Harvard, με κλασική εκπαίδευση φέρνει όλη την ακρίβεια και την επιδεξιότητα μίας εκλεπτυσμένης τεχνικής στον κόσμο της rock που όπως φαίνεται έχει επίσης απορροφήσει. Το ξεπέταγμα των Bead Game σαν rock γκρουπ συντριπτικής δύναμης και επιμονής, είναι σαν να βλέπουμε ένα supergroup να μεγαλώνει στην αυλή μας. Θα έμοιαζε σχεδόν εγκληματικό να τους προσπεράσει κανείς".
Ήταν κάπου τότε που χτύπησε η τραγωδία, όπως ανακαλεί ο John: "Ήμασταν στο χώρο που κάναμε πρόβες στη Βοστώνη, στα Amphion στούντιο του Ray Paret, περιμένοντας να παίξουμε για ένα πράκτορα. Ο Lassie είχε αργήσει πολύ. Μετά από κάποια ώρα χτύπησε το τηλέφωνο. Απάντησε ο Ken, έγινε μία παύση και είπε: "Holy shit!" Έκλεισε το τηλέφωνο και είπε "μαχαίρωσαν τον Lassie. Πεθαίνει στο νοσοκομείο". Όλο αυτό έγινε πριν την ηχογράφηση του Welcome. Οδήγησα έως το νοσοκομείο το επόμενο πρωί. Ο Lassie την είχε γλυτώσει. Μου είπε ότι καθώς περπάταγε για το στούντιο, τον περικύκλωσαν ένα γκρουπ από παιδιά που με τα την απειλή μαχαιριού ζήταγαν να τους δώσει ότι χρήματα είχε. Κατά την διάρκεια της ανάκαμψής του, ήρθε ο Walter Powers, ένας μπασίστας που ήταν γνωστός από την συμμετοχή του στην τοπική μπάντα The Lost". Ήταν επίσης τότε που εταιρείες δίσκων άρχισαν να δίνουν σημασία και μία ιδιαιτέρως πρόσφερε αμοιβή για να δουλέψουμε σε ένα σάουντρακ ταινίας. Το συμβόλαιο που υπογράψαμε ήταν με την AVCO-Embassy μία μεγάλη εταιρεία ταινιών που μόλις άρχιζε και μία δισκογραφική επίσης. Μέρος της συμφωνίας ήταν να είμαστε στην μεγάλη ταινία The People Next Door με την Julie Harris και τον Eli Wallach".
Ωστόσο πριν τα φώτα λάμψουν, η πρώτη τους δουλειά ήταν η ηχογράφηση του ντεμπούτο τους, Welcome που ξεκίνησε στα τέλη του 1969 στην Νέα Υόρκη, υπό την καθοδήγηση του παραγωγού Gary Kannon (αργότερα γνωστού ως Gary Katz, στην δόξα των Steely Dan). O John μας λέει την ιστορία: "Κατά την διάρκεια της ηχογράφησης του Welcome, μέναμε σε δύο διαφορετικά ξενοδοχεία. Πρώτα ήταν το Travelodge, μετά το Park Plaza. Στην πραγματικότητα είχα σχέση με μία υπάλληλο, έτσι έμενα μαζί της καμιά φορά. Θυμάμαι μεγάλα, εξουθενωτικά sessions που άρχιζαν στις 8 το πρωί και συνεχίζονταν έως τις 2 τη νύχτα, όταν ο Hendrix θα ερχόταν να ηχογραφήσει με τον Buddy Miles ό,τι θα γινόταν το LP Band of Gypsies. Ενδιαφέρον ήταν, ενώ ηχογραφούσαμε το "Mora", ο ενισχυτής μου άρχισε να βγάζει καπνούς. Ο μηχανικός μου είπε να χρησιμοποιήσω έναν από τους Marshalls του Jimi, που ήταν ακουμπισμένος σε ένα τοίχο. Υπήρχε πάντα πολύ καλό χόρτο στα sessions, αλλά προτιμούσα την μπύρα. Το ψυγείο ήταν γεμάτο κουτιά Miller. Εν τω μεταξύ χρησιμοποιώντας τον ενισχυτή του Hendrix θυμάμαι να μπαίνει μέσα, να βγάζει την κιθάρα, να κάθεται σε μία γωνία του στούντιο και να παίζει...ούτε καν την σύνδεσε. Θυμάμαι να σκέφτομαι: "Αυτό ακούγεται ακριβώς σαν τον Jimi!" Κάτι θυμάμαι να του λέω, αλλά ντρεπόμουν τόσο πολύ.
Στα τέλη των sessions τον Δεκέμβριο, η μπάντα έπρεπε να πάει στη Φλόριντα να παίξει για μία εβδομάδα στο Μαιάμι. Το πρόβλημα ήταν ότι τα φωνητικά δεν είχαν τελειώσει. Ο Jimmy Hodder έμεινε πίσω να κάνει lead vocals, ενώ εμείς πηγαίναμε στην Φλόριντα. Αυτός ήρθε αργότερα".
Ο Ray επίσης ανακαλεί:
"Τα sessions της ηχογράφησης για το Welcome ήταν μία φανταστική εμπειρία για τα μέλη της μπάντας που θα γνώριζαν μερικούς από τους μεγαλύτερους σταρ της εποχής. Αυτό που δεν ήξεραν ήταν ότι ήμουν φίλος με τον Hendrix από τις αρχικές του μέρες στο Αμερικανικό κύκλωμα της R&B και μετά ανανεώσαμε τη φιλία μαςόταν επέστρεψε στην Αμερική μετά το πρώτο του άλμπουμ. Μερικές νύχτες μετά τις ηχογραφήσεις με τους Bead Game έβγαινα με τον Buddy και τον Jimi (ήξερα τον Buddy από τους Electric Flag- στην πραγματικότητα προσπάθησα να ανασχηματίσω αυτή την μπάντα στα τέλη του '80 και είχαμε μία καλή συμφωνία για δίσκο, αλλά ο Buddy έγινε πλεονέκτης και δεν συνέβη ποτέ). Θα ακούγαμε τα τραγούδια από τους Bead Game και οι δυό τους θα "έφευγαν" από αυτό που άκουγαν. Ο Buddy δεν μπορούσε να σταματήσει να μιλάει για τον Jimmy-τους έφερα πράγματι σε επαφή όταν τα φωνητικά τέλειωσαν.
Wax Circus (1970)
Το επόμενο "Lady" αλλάζει το mood. Μία αργή, ονειρική μπαλάντα, με κεντρικό θέμα την μπαρόκ harpsichord του Robert Gass, η οποία δημιουργεί μία ταπετσαρία ήχου πάνω στην οποία η υπόλοιπη μπάντα προσφέρει ακομπανιαμέντο. Tα φωνητικά του Jim Hodder είναι παρόμοια με την δουλειά του στους Steely Dan, γεμάτα με ντροπαλή νοσταλγία που τονίζεται από background φωνητικά με εφέ ηχούς.
Το Wax Circus προσφέρει ένα περισσότερο progressive ηχητικό τοπίο. Αυτό το περίπλοκο μουσικά κομμάτι έχει σχεδόν απότομες αλλαγές στο ρυθμό (συγκοπή) και στα στυλ και επιτρέπει την ελευθερία στην μπάντα να εξερευνήσουν τα ατομικά τους σόλο ο καθείς. Λυρικά το τραγούδι έχει μία παράξενη ανεπαίσθητη αίσθηση που ταιριάζει τις ψυχεδελικές πινελιές. Μία ιστορία ενός "ταξιδιού" που περιγράφει μία επίσκεψη σε ένα περίεργο κλαμπ μέσα στο οποίο ο πρωταγωνιστής παρασύρεται και δεν μπορεί να φύγει. Αν και όχι τόσο πετυχημένο το Wax Circus υπογραμμίζει την πειραματική πλευρά των Bead Game και το επιδέξιο παίξιμό τους.
Mora (1970)
Natural Song (1970)
Country Girls (1970)
Amos & Andy (1970)
Παρουσιάζοντας μία ειδυλλιακή συνέρευση από λουλουδιασμένες κληματίδες και πεταλούδες, το εξώφυλλο είναι ένα από τα πιό ασυνήθιστα στην ιστορία της rock. O Robert ανακαλεί πώς γεννήθηκε το κόνσεπτ: "Πιστεύω ότι ο Kenny έφερε το κομμάτι του κεντήματος που μπήκε στο εξώφυλλο του άλμπουμ. Το όνομα Welcome προέκυψε από το συγκεκριμένο κέντημα. Ήταν γραμμένο πάνω του". Παρά τις καλές κριτικές η Avco επέλεξε να μην κυκλοφορήσει ένα single από το Welcome πράγμα που σφράγισε την μοίρα του. Ωστόσο, ο Robert και ο John θυμούνται ότι αρχικά αυτός ήταν ο σκοπός. Ο John λέει: "Θυμάμαι να πηγαίνουμε στην Νέα Υόρκη για το ρεμίξ του "Natural Song" για να γίνει single, αλλά τελικά δεν βγήκε τίποτα". Ο Robert λέει: "Υπογράψαμε με την TRO-μία προωθητική εταιρεία. Αυτοί πήραν το "Country Girls" και το έβαλαν σε ένα βιβλίο με δημοφιλή τραγούδια". Όπως μας λέει ο Ray Paret, "TRO σήμαινε The Richmond Organization και κάναμε μία συμφωνία για τους The Bead Game-αλήθεια πίστευαν στην γραφή των τραγουδιών τους και ξόδεψαν πολλά χρήματα βοηθώντας την προώθηση της μπάντας-αυτό ήταν εντελώς ασυνήθιστο για τέτοιες εταιρείες". Η Avco εμφανίζεται να έχει αποφασίσει να επικεντρωθεί στο αρχικό πρότζεκτ για την μπάντα, να χρησιμοποιήσει την μουσική τους για το soundtrack για την καινούρια τους ταινία όπως επίσης και να τους παρουσιάσει λίγο σαν ηθοποιούς στο μέλλον.
The People Next Door |
Aυτή ήταν μία πρακτική των εταιρειών δηλαδή να τυπώνεται ένας περιορισμένος αριθμός για διανομή στην τοπική αγορά, στους ραδιοφωνικούς σταθμούς και στον μουσικό τύπο με την ελπίδα ότι ένας ή περισσότεροι από αυτούς τους αποδέκτες θα παίξουν το τραγούδι, θα χτίσουν ένα κοινό και μετά θα παράξουν περισσότερους για αυτόν τον αποδέκτη. Γι'αυτό και πιό συχνά από οποιαδήποτε άλλη περίοδο τα single και τα LP ακόμα εκείνης της εποχής έχουν τυπωμένο "promo" στα εξώφυλλα. Αυτός βέβαια ήταν και ο λόγος που αδίκως χάθηκαν τόσα καλά νέα γκρουπ εκείνης της εποχής.
Sweet Medusa (1970)
Easy Ridin' |
Η ηχογράφηση του δεύτερου LP τους έγινε στα στούντιο που είχε ηχογραφηθεί και το Easy Ridin'. Σύμφωνα με τον John και τον Robert τον καιρό της ηχογράφησης το άλμπουμ δεν είχε τίτλο αν και όταν τελικά κυκλοφόρησε 26 χρόνια αργότερα το 1996, το είπαν Baptism, όπως είναι και ο τίτλος ενός τραγουδιού. Τα άτομα πίσω από αυτή την κυκλοφορία δεν είναι η μπάντα μας, αλλά οι μηχανικοί Lou Cassella και Erik Lindgren της Arf Arf Records. Έχοντας κυκλοφορήσει σε περιορισμένα αντίτυπα (900 κόπιες), το άλμπουμ μπορεί να βρεθεί στο Ebay και αλλού σε μία νορμάλ τιμή.
Baptism (1996)
Water Boy (1996)
Το "Sweet Love" βασίζεται στο πιάνο και είναι μία τζαζοειδής μπαλάντα που ακούγεται περισσότερο σαν Steely Dan παρά σαν το Welcome των Bead Game. Το ομώνυμο κομμάτι του δίσκου προσφέρει τα δεύτερα φωνητικά του Kenny Westland-Haag σε αυτή την ντελικάτη μπαλάντα. Αν και τον καιρό της ηχογράφησης το άλμπουμ δεν είχε τίτλο, το "Baptism" είναι μία εμπνευσμένη επιλογή καθώς πολλά από τα τραγούδια εξερευνούν θέμα σε σχέση με το νερό και λυρικά και μουσικά.
Το "Mr Sorry" είναι άλλο ένα αντιπροσωπευτικό για την γλυκόπικρη, παραπονιάρικη φωνή του Hodder. Αρχίζοντας με ένα απλό πιάνο και φωνητικά το κομμάτι χτίζεται και χτίζεται σε ένα κρεσέντο αλλά διατηρεί το mood τέλεια. Με 6,5 λεπτά διάρκεια και με πολλούς τρόπους αυτό είναι το απόγειο του άλμπουμ.
Mr Sorry (1996)
Κρατώντας το τέμπο το "What A Day" είναι ένα γκόσπελ, με παλαμάκια, με μία δυνατή φωνή από τον Jim Hodder και πλούσια χορωδία που ακούγεται σαν background φωνητικά. Ακόμα μία αλλαγή του στυλ, που δείχνει πόσο ολοκληρωμένοι και ευέλικτοι έχουν γίνει πιά.
Αυτά τα 4 πρώτα κομμάτια της 2ης πλευράς ακούγονται σαν από μία διαφορετική μπάντα από αυτή που ηχογράφησε το Welcome ένα χρόνο πριν. Το "This is True" επιστρέφει στο άκουσμα της 1ης πλευράς. Η τέλεια φωνή του Hodder δίνει μία αιθέρια ποιότητα και η ενορχήστρωση είναι παρομοίως εκπληκτική.
Sweet Love (1996)
Jim Hodder (1947-1990) |
ΒΑΣΙΛΗΣ ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου