MARSUPILAMI
Prog Rock Obscurities
To Arena κυκλοφόρησε τον Μάρτιο του 1971 και ήταν ο δεύτερος και τελευταίος δίσκος των Marsupilami (μία μπάντα που πήρε το όνομα της από το ομώνυμο καρτούν του Βέλγου καλλιτέχνη Andre Franquin.
Αρχικά βασισμένη στην folk, η μπάντα εξελίχθηκε σε μία από τις πιο περιπετειώδεις περιπτώσεις γκρουπ των αρχών του '70. Παρουσιάζοντας ένα lineup αποτελούμενο από τα αδέλφια Fred και Leary Hasson (φωνητικά & αρμόνικα ο πρώτος και κίμπορντς ο δεύτερος), τον Dave Laverock στην κιθάρα, τον Richard Lathan Hicks στο μπάσο, την Jessica Stanley Clarke στο φλάουτο και στα φωνητικά και τον Mike Fouracre στα ντραμς, οι Marsupilami συγκρίθηκαν από νωρίς με σύγχρονους τους της κατηγορίας των Quintessence και των Gryphon, αν και όπως θα διαπιστώσετε ήταν πολύ πιο πειραματικοί και δυναμικοί.
Born to Be Free
Marsupilami - Marsupilami (Transatlantic Records – TRA 213) 1970
Οι Marsupilami έγιναν μία πρώιμη progressive υπογραφή στην Transatlantic Records, μία Αγγλική δισκογραφική που ιδρύθηκε από τον Nat Joseph και σχετιζόταν περισσότερο με την folk.Μαζί με τους ομόσταυλους Jody Grind, Mick Farren και Stray, οι Marsupilami ήταν μέρος μίας προσπάθειας του Nat Joseph να τραβήξει την προσοχή του συνεχώς αυξανόμενου underground κοινού.
Το ομώνυμο ντεμπούτο άλμπουμ τους κυκλοφόρησε το 1970 και κέρδισε θετικές κριτικές από τον mainstream μουσικό τύπο, αλλά και από underground εκδόσεις όπως τα "International Times" και "Zig Zag".
Παρουσιάζοντας τόσο δυναμικό υλικό, όπως το "And the Eagle Chased the Dove to Its Ruin", το άλμπουμ οδήγησε σε ένα φορτωμένο πρόγραμμα live παραστάσεων τόσο στην Αγγλία όπως επίσης στην υπόλοιπη Ευρώπη, κυρίως όμως στην Ολλανδία, όπου η μπάντα άρχισε να αναπτύσσει ένα μεγάλο και αφοσιωμένο κοινό, χάρη σε μία σειρά ευφάνταστων παραστάσεων στο The Paradiso στο Amsterdam, όπου το γκρουπ παρουσίαζε με την συνοδεία ψυχεδελικού φωτισμού.
And the Eagle Chased the Dove to Its Ruin
Με έδρα στην Ολλανδία το lineup επεκτάθηκε για να συμπεριλάβει τον Mandy Riedelbanch στο σαξόφωνο.
Marsupilami - Arena (Transatlantic Records – TRA 230) 1971
Ήταν κατά την διάρκεια αυτής της περιόδου που η μπάντα άρχισε να γράφει μουσική για το δεύτερο άλμπουμ της, ένα κόνσεπτ βασισμένο στους μονομάχους στις αρένες της αρχαίας Ρώμης, σε συνεργασία με τον στιχουργό Bob West.Το Arena ήταν μία περίπλοκη δουλειά που αποτελούνταν από πέντε εκτεταμένα κομμάτια που έσπρωχναν τα όρια της μουσικής τους πολύ μακρύτερα από οτιδήποτε άλλο έπαιζε εκείνη την εποχή κάτω από την progressive ταμπέλα και όχι μόνο.
Μία πραγματικά εκθαμβωτική progressive δουλειά, το Arena ηχογραφήθηκε στα Tangerine studios στο Λονδίνο, ένα στούντιο τεχνικά επιχορηγούμενο πολύ λιγότερο από οποιοδήποτε άλλο στούντιο.
The Arena
Το άλμπουμ ηχογραφήθηκε σε μερικές εβδομάδες (εν μέρει λόγω περιορισμένου μπάτζετ από την Transatlantic) και παρουσιάστηκε ουσιαστικά live στο στούντιο με προσεγγίσεις που επέβλεπε ο μετέπειτα κιμπορντίστας των Camel, Peter Bardens, ένας υπέροχος τύπος όπως γράφεται στα credits στο δίσκο, ο οποίος αφενός μεν καθόταν στην καρέκλα της παραγωγής αφετέρου δε, βοήθησε στη δημιουργία του άλμπουμ παίζοντας κρουστά.
Time Shadows
Η πολυπλοκότητα των κομματιών, όπως το "Prelude To The Arena", το "The Arena" και το "Time Shadows" διαβεβαίωσαν την εξαιρετική αποδοχή τους από τον μουσικό underground τύπο, αλλά ταυτόχρονα διαβεβαίωσαν ότι ποτέ δεν θα κατάφερναν να κερδίσουν ραδιοφωνικό αέρα. Κάνοντας την εμφάνιση του τον Μάρτιο του 1971, η Transatlantic Records αναφέρθηκε στο γεγονός με το promotion που έκανε, ανακοινώνοντας: "Οι Marsupilami είναι heavy. Ποτέ πριν δεν έχετε ακούσει τέτοιους ήχους. Κάποιοι από τους συνδυασμούς που επιχειρούν στα όργανα που παίζουν δεν έχουν γίνει ποτέ στο παρελθόν". Όπως επίσης: "It'll never make the Jimmy Young show", ως αναφορά στην απειροελάχιστη πιθανότητα για το άλμπουμ να κερδίσει ραδιοφωνικό αέρα στην Αγγλία.
Peace of Rome
Στην πραγματικότητα η εσωτερικότητα του άλμπουμ Arena ήταν ένας παράγοντας για τις περιορισμένες πωλήσεις του άλμπουμ, αν και στην Ολλανδία πήγε αρκετά καλά σε πωλήσεις. Η υποστήριξη από τον underground τύπο βοήθησε τους Marsupilami να εξασφαλίσουν μία εμφάνιση την 1η ημέρα του Glastonbury Fayre τον Ιούνιο του 1971, αλλά απέτυχε να βοηθήσει στο χτίσιμο κοινού. Λίγο αργότερα οι Marsupilami διαλύθηκαν με τον Leary Hasson να πηγαίνει στους CMU, ένα εξίσου πειραματικό και progressive σχήμα, που είχε ηχογραφήσει ένα άλμπουμ στην Transatlantic, το Open Spaces. Η άφιξη του Leary Hasson συνέβαλε στην ανάπτυξη της μπάντας που αποτέλεσμα είχε το πολύ καλό άλμπουμ Space Cabaret, που κυκλοφόρησε από την Transatlantic το 1973. Πολλά περισσότερα για την ιστορία αυτού του γκρουπ μπορεί να βρει κανείς στην σελίδα τους https://www.marsupilami-band.co.uk/
Facilis Descencus Averni
Και τα δύο άλμπουμ του γκρουπ είναι στις μέρες μας συλλεκτικά όχι μόνο λόγω σπανιότητας, αλλά εξαιτίας της ποιότητας της μουσικής που έχει ηχογραφηθεί σε αυτά. Ίσως να μπορούσαν να συναγωνιστούν σε όρους γραφής και σύνθεσης οποιοδήποτε γκρουπ της progressive rock, καθώς δυσκολεύεσαι να πιστέψεις την ωριμότητα και την μουσικότητα που επέδειξε το γκρουπ πίσω στις αρχές της δεκαετίας του '70, όταν άλλες μπάντες έψαχναν ακόμα τον δρόμο που έπρεπε να ακολουθήσουν.
Spring
Πέρασαν σχεδόν 55 χρόνια από την κυκλοφορία των δύο άλμπουμ ενός καινοτόμου για την εποχή εκείνη γκρουπ. Αλλά η μουσική δεν μπορεί να περιοριστεί από τον χρόνο, όπως δεν μπορούν να περιοριστούν και τα συναισθήματα που κεντρίζει. Μουσική στην οποία το "σύμφωνο" (ηχητική συμφωνία) εναλλάσσεται με το "διάφωνο" (ηχητική διαφωνία αλλιώς κακοφωνία), προσπαθώντας με αξιώσεις να σπάσει μέσα μας το αρχέτυπο αρμονίας, που πάλλεται θετικά μόνο στην ηχητική συμφωνία. Μουσική που αρνείται να καρφιτσωθεί κάτω από συμβατικές ταμπέλες. Πόσο απολαμβάνω αυτό το ταξίδι...
ΒΑΣΙΛΗΣ ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου