KHAN
Space Shanty
A Story Related to Canterbury Scene
Από τα πολυάριθμα άλμπουμ που κυκλοφόρησαν κάτω από την ταμπέλα "progressive", όταν η ψυχεδέλεια ήταν παρελθόν, πίσω στις αρχές της δεκαετίας του '70, και ίσως ένα από τα πιο ενδιαφέροντα και ανθεκτικά στο χρόνο είναι το Space Shanty από τους Khan. Η σπουδαιότητα του στην ιστορία της Αγγλικής ροκ έγκειται στο γεγονός ότι υπήρξε η πρώτη "χορταστική" παρουσίαση ενός από τους μεγαλύτερους κιθαρίστες της Αγγλικής ροκ, του Steve Hillage. Ενός μουσικού, του οποίου το στυλ επηρέασε μία ολόκληρη γενιά μουσικών και παραγωγών στα τέλη των 60's-αρχές των 70's και ακόμα συνεχίζει να βρίσκεται σε ανώτατη θέση στην εκτίμηση κάθε επιτυχημένης γενιάς μουσικών. O Hillage ακολούθως βρέθηκε να παίζει με τα αερικά που άκουγαν στο όνομα Gong και τα σόλο άλμπουμ του που ηχογράφησε στην Virgin το δεύτερο μισό των 70's διατηρούνται σε περίοπτη θέση στην καρδιά πολλών ακροατών του είδους.
Driving to Amsterdam
Γεννημένος στο Λονδίνο τον Αύγουστο του 1951, ο Steve απέκτησε την πρώτη κιθάρα του στην ηλικία των 9 χρόνων. Οι πιο πρώιμες επιρροές του ήταν ο John Coltrane και ο Jimi Hendrix (έχοντας ιδίοις όμασσι παρακολουθήσει μία από τις πρώτες συναυλίες του θρύλου του Σιάτλ στο Λονδίνο).
Khan – Space Shanty (Deram-SDL-R 11) 1972
Οι ρίζες των Khan βρίσκονται σε μία μπάντα που πήρε σχήμα κατά την διάρκεια της τελευταίας χρονιάς του Hillage στο σχολείο, τους Uriel, οι οποίοι αποτελούνταν από τους συμμαθητές του, Dave Stewart (ένα κιθαρίστα που το γύρισε στα keyboard) και έναν μπασίστα τον Hugo "Mont" Campell. Ο ντράμερ Clive Brooks στρατολογήθηκε μέσω μίας αγγελίας στο περιοδικό Melody Maker. Παίζοντας λίγες φορές τοπικά, με ένα ρεπερτόριο αποτελούμενο ολοκληρωτικά από διασκευές από μπάντες όπως οι Cream, Nice και σίγουρα Jimi Hendrix, οι Uriel εξασφάλισαν τις εμφανίσεις τους στο ξενοδοχείο Ryde Castle στο Isle of Wight το καλοκαίρι του 1968. Τον Σεπτέμβριο εκείνου του χρόνου ο Steve Hillage αναχώρησε για να παρακολουθήσει Ιστορία και Φιλοσοφία στο πανεπιστήμιο του Canterbury. O Stewart, o Campell και ο Brooks υιοθέτησαν το νέο όνομα Egg και υπέγραψαν ένα δισκογραφικό συμβόλαιο με το progressive τμήμα της Decca, που λεγόταν Nova στα μέσα του 1969. Παράλληλα στο Canterbury ο Steve γνωριζόταν με μουσικούς που έπαιζαν σε τοπικά γκρουπ, όπως οι Spirogyra με τραγουδίστρια την Barbara Gaskin και οι Caravan. Οι σπουδές του διακόπηκαν το καλοκαίρι του 1969, όταν οι πρώην συμπαίκτες του στους Uriel πλησίασαν τον Hillage, για να λάβει μέρος στα session για ένα χαμηλού μπάτζετ άλμπουμ (το οποίο όπως συνήθως συμβαίνει σε τέτοιες περιπτώσεις, έμελλε να γίνει το άγιο δισκοπότηρο της ψυχεδέλειας περνώντας κάτω από το ραντάρ των μουσικών παραγωγών και ακροατών της εποχής) υπό το όνομα Arzachel.
Stranded (Inc. Effervescent Psycho Novelty No. 5)
Υποκύπτοντας στον πειρασμό ο Hillage επέστρεψε στα στούντιο και ο Stewart, o Campell και ο Brooks ηχογράφησαν δύο άλμπουμ για την Decca, πριν διαλυθούν τον Ιούλιο του 1972. Τον Απρίλιο του 1971 ο Steve Hillage άφησε το πανεπιστήμιο και επέστρεψε στο Λονδίνο για να φτιάξει την πρώτη ενσάρκωση των Khan με τον Nick Greenwood στο μπάσο, τον Dick Henningham στα keyboards (και οι δύο στην τελική ενσάρκωση των The Crazy World of Arthur Brown) και τον Pip Pyle στα ντραμς. Μέσω των δεσμών που είχε με τις μπάντες από το Canterbury, ο Steve Hillage και οι Khan υπέγραψαν ένα συμβόλαιο με τον μάνατζερ των Caravan, Terry King. Συναυλίες τον Ιούλιο και τον Αύγουστο εκείνου του έτους, υποστηρίζοντας μπάντες όπως οι Caravan, Steamhammer και Gnidrolog, οδήγησαν σε μία συμφωνία με την Deram, θυγατρική της Decca. Πριν την ηχογράφηση ο Pip Pyle άφησε την μπάντα για να αντικατασταθεί από τον Eric Peachey, και σύντομα τον ακολούθησε ο Dick Henningham. Τα session για το Space Shanty ξεκίνησαν στα Command Studios τον Δεκέμβριο του 1971 με παραγωγό το ίδιο πρόσωπο που ανέλαβε και το The Polite Force, τον πρώτο δίσκο των Egg. Το κενό που άφησε ο Dick Henningham στα keyboards κάλυψε ο παλιός συμπαίκτης του Steve από την εποχή των Uriel, Dave Stewart, ενώ ήταν παράλληλα μέλος των Egg. Aνάμεσα στις πρώτες ηχογραφήσεις που έλαβαν χώρα, υπήρξαν αρχικές προσπάθειες στις συνθέσεις Hillage/Greenwood "Mixed Up Man of the Mountains" και "Break the Chains". Και οι δύο ηχογραφήσεις αποτυπώθηκαν ως acetates δίσκοι (όχι σε βινύλιο, συνήθως σε αλουμίνιο, αλλά παλαιότερα ακόμα και σε γυαλί) και απορρίφθηκαν χάρη των μετέπειτα προσπαθειών. Το "Break the Chains" δεν κατάφερε να μπει στο άλμπουμ τελικά και ξεχάστηκε, ενώ το "Mixed Up Man of the Mountains" πήρε την θέση του μέσα στο άλμπουμ. Οι αυθεντικές master tapes αυτών των ηχογραφήσεων χάθηκαν, όμως στην πάροδο των χρόνων ανακαλύφθηκε ένα acetate, το οποίο με την κατάλληλη ειδική επεξεργασία επέτρεψε σε αυτές τις σπάνιες ηχογραφήσεις να παρουσιαστούν σαν μπόνους τρακς σε CD που ακολούθησαν πολύ αργότερα. Τα session έγιναν για τους επόμενους τρεις μήνες στα Command Studios και ακολούθως στα Olympic Studios, εκεί που ως μηχανικός ανέλαβε ο George Chkiantz, έχοντας μόλις τελειώσει την δουλειά στο άλμπουμ Doremi Fasol Latido των Hawkwind. Overdubs και τελικό μιξάρισμα έγινε σε στούντιο της Decca. Το υλικό που ηχογραφήθηκε ήταν εντυπωσιακό. Οι ηχογραφήσεις διεκόπηκαν προσωρινά από δύο συναυλίες που έδωσε το γκρουπ τον Ιανουάριο.
Από το ηχογραφηθέν υλικό, το "Space Shanty" παρουσίασε ένα δριμύ παίξιμο κιθάρας από τον Hillage, το οποίο εκ των υστέρων μπορεί να θεωρηθεί ως ένδειξη για τον πειραματισμό που θα ακολουθούσε αργότερα στα άλμπουμ Angel's Egg και You των Gong καθώς και στα σόλο άλμπουμ του Fish Rising και L. Το εξαιρετικό και δυναμικό "Mixed Up Man of the Mountains" ξαναδουλεύτηκε και εξελίχθηκε σε ένα απαστράπτον θέμα, που αίσθηση κάνει ιδιαιτέρως κατά την εισαγωγή του στην μετάβαση από το προηγούμενο κομμάτι, που ονομάζεται "Stranded" και είναι ένα πολύ γλυκό θέμα με τρομερό keyboard από τον Dave Stewart. Μαζί με υλικό όπως το "Hollow Stone", το "Driving To Amsterdam" και το "Stargazers" είναι αδύνατον να παινέψεις κάποιο συγκεκριμένο κομμάτι σε αυτό τον μοναδικό δίσκο των Khan, που καταφέρνει να έχει όλα τα τραγούδια του σε τόσο υψηλό επίπεδο, πράγμα που ελάχιστα ντεμπούτο άλμπουμ μπόρεσαν να κάνουν. Τα session τελείωσαν στις 29 Μαρτίου του 1972 στο Tollington Park. O Neil Slaven που έκανε την παραγωγή θυμάται κατά την μίξη του άλμπουμ: "Μία ανάμνηση που πάντα θα έχω από εκείνη την εποχή έλαβε χώρα όταν δουλεύαμε στο άλμπουμ Space Shanty. Στη φάση της μίξης είχαμε μία δυσκολία στο να προσθέσουμε το ψυχεδελικό phasing (εφέ) στο τελευταίο τρακ της Β' πλευράς και μας είχε πιάσει άγχος καθώς το session υπερέβαινε τον προκαθορισμένο χρόνο και ένα άλλο γκρουπ περίμενε να χρησιμοποιήσει το στούντιο. Λέγονταν The Bachelors και ήταν ένα πολύ κομψό και καθαρό Ιρλανδικό γκρουπ, το οποίο φανερά στόχευε σε ένα πολύ πιο ώριμο κοινό. Μετά από λίγο μπήκαν μέσα στο χώρο για να ακούσουν τι κάναμε με το διαστημικό ψυχεδελικό αριστούργημα του Steve Hillage. Ένας από αυτούς μου είπε με την ντελικάτη Ιρλανδική προφορά του, "Ω, αυτή είναι καταπληκτική μουσική". "Νομίζεις;" απάντησα θεωρώντας ότι απλά ήθελε να φανεί ευγενικός. "Ναι, πολύ θα θέλαμε να κάνουμε μία τέτοια δουλειά αν μπορούσαμε".To Space Shanty κυκλοφόρησε με αριθμό καταλόγου Deram-SDL-R 11 τον Ιούνιο του 1972, ενώ εμφανίστηκε στην Ευρώπη στην progressive Brain. Οι Khan έδωσαν συναυλία δύο φορές τον Απρίλιο και Μάιο (υποστηρίζοντας στην πρώτη τους Genesis στο St. Albans City Hall, πριν αναχωρήσουν σε μία περιοδεία στην Αγγλία σαν υποστήριξη στους Caravan και σε ένα ακόμα γκρουπ, που εκείνη την εποχή κυκλοφόρησε το δυσεύρετο και πανάκριβο πια άλμπουμ τους Is a Friend? τους The Parlour Band). Λίγο αργότερα ο Nick Greenwood άφησε την μπάντα, ηχογραφώντας το κλασικό progressive άλμπουμ του Cold Cuts, ένα ακόμα άλμπουμ που στις μέρες μας κοστίζει μία περιουσία. Ο Nigel Smith τον αντικατέστησε στο μπάσο και ο Dave Stewart έγινε full-time μέλος των Khan. Ο Hillage ανακαλεί: "Μετά την κυκλοφορία του Space Shanty απογοητεύθηκα και αποφάσισα να αλλάξω τελείως το γκρουπ για να προετοιμάσουμε το επόμενο άλμπουμ. Έγραψα πολύ νέο υλικό που ήταν πολύ πιο δυναμικό, αλλά ο Terry King θεώρησε ότι η μουσική μου γινόταν πολύ αντιεμπορική και πολύ σαν να προερχόταν από τους Soft Machine. Πολύ γρήγορα τα χρήματα τελείωσαν και αυτό ήταν το αποκορύφωμα για να τινάξω τα πάντα στον αέρα. Την επομένη μέρα από εκείνη που διέλυσα το γκρουπ ο Kevin Ayers μου ζήτησε να πάω στην μπάντα του". Ο Steve εμφανίστηκε στο άλμπουμ Bananamour του Ayers, ξεχωρίζοντας ιδιαίτερα στο κομμάτι "Decadence". Ενώ περιόδευαν στην Γαλλία με τον Ayers στα τέλη του 1972, συνάντησε τον σαξοφωνίστα Didier Malherbe, που ήταν μέλος των Gong του Daevid Allen. Μετά από ένα jam με τον Malherbe, ο Allen ζήτησε από τον Hillage να ενταχθεί στο γκρουπ. Μέσα σε λίγους μήνες το μοναδικό του παίξιμο στόλιζε το κλασικό Flying Teapot. Ο Steve συνεισέφερε σε σημαντικό βαθμό στους Gong τόσο με το παίξιμο του, όσο και με την γραφή του και γνώρισε μία συνεχώς αυξανόμενη φήμη ως βιρτουόζος της κιθάρας. Μετά την ηχογράφηση των άλμπουμ Angel's Egg και You των Gong ο Steve με μέλη των Gong και με τον Dave Stewart, τον Lindsay Cooper και την συνεργάτιδα του Miquette Giraudy ξεκίνησαν να δουλεύουν στο πρώτο του σόλο άλμπουμ Fish Rising. Αυτό ήταν η αναγγελία μίας σειράς επιτυχημένων σόλο άλμπουμ.
Stargazers
Το 1983 κυκλοφόρησε το τελευταίο άλμπουμ του, αλλά ήταν φανερό ότι ο Steve είχε αρχίσει να χάνει το ενδιαφέρον του στο να παρουσιάζει. Μετά από καιρό, κάπου στο 1988 επισκέφθηκε ένα τοπικό ambient κλαμπ και άκουσε ένα DJ που λεγόταν Alex Paterson από τους The Orb να παίζει ένα άλμπουμ. Σύντομα άρχισε να συνεργάζεται με αυτό το σχήμα, πράγμα που οδήγησε στην δημιουργία των System 7 με την Miquette Giraudy, εξερευνώντας τους κόσμους της ambience και της techno. Σαν από ένα παιχνίδι της μοίρας ο Steve Hillage έγινε ίνδαλμα μίας νέας γενιάς μουσικών. Μέχρι τώρα οι System 7 έχουν κυκλοφορήσει πολλούς δίσκους και ο Hillage συνεχίζει να απολαμβάνει την επιτυχία σαν μουσικός και σαν παραγωγός. Ο Dave Stewart ακολούθως αντικατέστησε τον Dave Sinclair (keyboards στους Caravan) στους Hatfield and the North, συνεργαζόμενος με τον ξάδερφο του Dave, Richard Sinclair (μπάσο), τον Pip Pyle (ντραμς) και τον Phil Miller (κιθάρα), το 1973. Αν και ο χρόνος των Khan σαν μπάντα είχε σταματήσει τον Οκτώβριο του 1972, το ενδιαφέρον για το άλμπουμ είναι πάντοτε μεγάλο και πιο πολύ χάρη στην σόλο καριέρα του Steve Hillage παρέμεινε στον κατάλογο της Decca καθ'όλη την δεκαετία του 70. Δύο χρόνια πριν διαγραφεί, εξασφαλίστηκε μία Αμερικανική κυκλοφορία στην PVC. Ήταν μετά από την αύξηση του ενδιαφέροντος για τα "progressive" χρόνια της Decca και των θυγατρικών της Deram και Nova που το Space Shanty τελικά φτιάχθηκε με υψηλά στάνταρ σε μία καθοριστική επανέκδοση.
Hollow Stone (Inc. Escape Of The Space Pilots)
Έχοντας εξαντλητικά εξερευνήσει την μουσική σκηνή του μυστικιστικού Canterbury και έχοντας παρακολουθήσει ζωντανά γκρουπ αυτής, είμαι σε θέση να πω ότι η επιρροή που είχαν οι μουσικοί αυτής της σκηνής στον Steve Hillage είναι έκδηλη και δεν μπορώ παρά να αναρωτηθώ τι θα είχαν πετύχει οι Khan αν τους δινόταν η ευκαιρία να κάνουν πιο πολλά από ένα άλμπουμ. Επίσης μπορώ να πω ότι η αψεγάδιαστη αυτή παραγωγή είναι γενικά ότι καλύτερο θα μπορούσε να ακούσει ένας νέος ακροατής της progressive rock.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου